Tekoäly ja digitalisaatio muuttaa maailmaa, mutta oletko tullut ajatelleeksi, miten se vaikuttaa HR-työhön? Tekoälyn tuomat ratkaisut voivat muuttaa työnkuvaa sellaiseen suuntaan, joka vaatii enemmän asiantuntijuutta ja innovaatisia ratkausuja tekoälyn ja digitaalisuuden hyödyntämisessä.
Asia, josta onkin paljon puhuttu, on tekoälyn hyödyntäminen rekrytoinnissa. HR saa monessa yrityksessä avukseen hakemuksia suodattavan algoritmin, jonka avulla ihmisten pöydille tulee käytännössä vain parhaat hakemukset. Näin HR työntekijällä säästyy aikaa ja resursseja itse haastatteluihin. Koska tekoälyn hyödyntäminen rekrytoinnissa on kuitenkin vielä verrattain uutta, on otettava huomioon, että se ei ole täysin luotettava. Esimerkiksi Amazon joutui vetämään algoritminsa pois käytöstä huomattuaan, että algoritmi toimi syrjivästi naisia kohtaan. HR-työntekijällä on siis edelleen erittäin tärkeä paikka rekrytoinnissa, ja vaikka tulevaisuudessa hakemusten seulonta tuleekin olemaan tekoälyn tekemää, on HR-työntekijän valvottava algoritmin toimia.
Kauppalehden kolumnissa Niina Hovi huomauttaa, että työntekijät ovat tottuneet palvelun sujuvuuteen omassa arjessaan erilaisten sovellusten, kuten Airbnb:n, Uberin ja Woltin kautta. Tämän takia myös työpaikan prosesseilta odotetaan samankaltaista helppoa ja sujuvaa toimivuutta. Tämä onkin haaste HR:työntekijöille, ja osaamista kaivataan aivan uudella tavalla. Järjestelmien koodaamisen ja uusien aplikaatioiden ymmärtäminen tulee varmasti olemaan iso osa HR-työntekijän arkea tulevaisuudessa. Jos työntekijät toivovat työpaikan juoksevien asioiden toimivan yhtä helposti ja mukavasti kuin Wolt-ruoan tilaaminen toimiston ovelle, työtä onnistumisen eteen on tehtävä. Lisääntyvä yhteistyö teknologian ammattilaisten kanssa tulee olemaan välttämätöntä.
Tekoälyn ja digitalisaation tuoma muutos HR-työhön on siis merkittävä. Uskon, että digitalisaation myötä myös HR-ammattilaisten kouluttaminen tulee muuttumaan jonkin verran. Vaikka HR-työssä on kyse ihmisten hyvinvoinnista, digitaalisten taitojen omaaminen tulee korostumaan yhä enemmän. Digitalisaatio ei tarkoita sitä, että HR-työntekijöille ei ole niin paljoa tarvetta tulevaisuudessa. Teknologian avulla HR pystyy tekemään yhä laaja-alaisempaa ja yrityksen tarpeita paremmin palvelevaa työtä, ja jos aiemmin kaikki aika on mennyt perus-asioiden hoitamiseen, nyt resursseja on mahdollista käyttää prosessien kehittämiseen ja parantelemiseen. Innostavaa, eikö totta?
Miltä sinusta tuntuu HR-työn digitalisoituminen?
Lähteet
Kauppalehti 30.10.2019. Hovi, N. Tulevaisuuden HR: mullistetaan asiakaspalvelu ja rakennetaan hyviä työpaikkoja. Luettavissa: https://studio.kauppalehti.fi/hrx/tulevaisuuden-hr-mullistetaan-asiakaspalvelu-ja-rakennetaan-hyvia-tyopaikkoja. Luettu: 17.4.2020
Reuters 2018. Amazon scraps secret AI recruiting tool that showed bias against women. Luettavissa: https://www.reuters.com/article/us-amazon-com-jobs-automation-insight/amazon-scraps-secret-ai-recruiting-tool-that-showed-bias-against-women-idUSKCN1MK08G Luettu: 27.4.2020
Asia, josta onkin paljon puhuttu, on tekoälyn hyödyntäminen rekrytoinnissa. HR saa monessa yrityksessä avukseen hakemuksia suodattavan algoritmin, jonka avulla ihmisten pöydille tulee käytännössä vain parhaat hakemukset. Näin HR työntekijällä säästyy aikaa ja resursseja itse haastatteluihin. Koska tekoälyn hyödyntäminen rekrytoinnissa on kuitenkin vielä verrattain uutta, on otettava huomioon, että se ei ole täysin luotettava. Esimerkiksi Amazon joutui vetämään algoritminsa pois käytöstä huomattuaan, että algoritmi toimi syrjivästi naisia kohtaan. HR-työntekijällä on siis edelleen erittäin tärkeä paikka rekrytoinnissa, ja vaikka tulevaisuudessa hakemusten seulonta tuleekin olemaan tekoälyn tekemää, on HR-työntekijän valvottava algoritmin toimia.
![]() |
Kuva 1. Digitalisaatio muuttaa maailmaa. |
Kauppalehden kolumnissa Niina Hovi huomauttaa, että työntekijät ovat tottuneet palvelun sujuvuuteen omassa arjessaan erilaisten sovellusten, kuten Airbnb:n, Uberin ja Woltin kautta. Tämän takia myös työpaikan prosesseilta odotetaan samankaltaista helppoa ja sujuvaa toimivuutta. Tämä onkin haaste HR:työntekijöille, ja osaamista kaivataan aivan uudella tavalla. Järjestelmien koodaamisen ja uusien aplikaatioiden ymmärtäminen tulee varmasti olemaan iso osa HR-työntekijän arkea tulevaisuudessa. Jos työntekijät toivovat työpaikan juoksevien asioiden toimivan yhtä helposti ja mukavasti kuin Wolt-ruoan tilaaminen toimiston ovelle, työtä onnistumisen eteen on tehtävä. Lisääntyvä yhteistyö teknologian ammattilaisten kanssa tulee olemaan välttämätöntä.
![]() |
Kuva 2. Teknologia tuo uusia mahdollisuuksia HR-työhön. |
Tekoälyn ja digitalisaation tuoma muutos HR-työhön on siis merkittävä. Uskon, että digitalisaation myötä myös HR-ammattilaisten kouluttaminen tulee muuttumaan jonkin verran. Vaikka HR-työssä on kyse ihmisten hyvinvoinnista, digitaalisten taitojen omaaminen tulee korostumaan yhä enemmän. Digitalisaatio ei tarkoita sitä, että HR-työntekijöille ei ole niin paljoa tarvetta tulevaisuudessa. Teknologian avulla HR pystyy tekemään yhä laaja-alaisempaa ja yrityksen tarpeita paremmin palvelevaa työtä, ja jos aiemmin kaikki aika on mennyt perus-asioiden hoitamiseen, nyt resursseja on mahdollista käyttää prosessien kehittämiseen ja parantelemiseen. Innostavaa, eikö totta?
Miltä sinusta tuntuu HR-työn digitalisoituminen?
Lähteet
Kauppalehti 30.10.2019. Hovi, N. Tulevaisuuden HR: mullistetaan asiakaspalvelu ja rakennetaan hyviä työpaikkoja. Luettavissa: https://studio.kauppalehti.fi/hrx/tulevaisuuden-hr-mullistetaan-asiakaspalvelu-ja-rakennetaan-hyvia-tyopaikkoja. Luettu: 17.4.2020
Reuters 2018. Amazon scraps secret AI recruiting tool that showed bias against women. Luettavissa: https://www.reuters.com/article/us-amazon-com-jobs-automation-insight/amazon-scraps-secret-ai-recruiting-tool-that-showed-bias-against-women-idUSKCN1MK08G Luettu: 27.4.2020
Moikka Irene! Pidin kovasti blogikirjoituksestasi, sitä oli miellyttävä lukea ja olit pohtinut aihetta mielenkiintoisista näkökulmista. Olen samaa mieltä, että teknologian ammattilaisten kanssa täytyy tehdä paljon töitä, jotta HR-prosessit oikeasti tulevat olemaan yhtä vaivattomia kuin Wolt-ruoan tilaaminen työpaikalle. Tekoäly tuo paljon uusia mahdollisuuksia tehdä HR-työtä, ja innolla odotan kuinka innovatiivisiin ratkaisuihin tulevaisuudessa päästään asian suhteen!
VastaaPoistaKiitos mielenkiintoisesta blogikirjoituksesta!
VastaaPoistaKiitos kysymästä, olen melko innostunut HR-työn digitalisoitumisesta. Vapaa-ajan näppärien sovellusten käyttö on itsellänikin herättänyt kysymyksiä siitä, miksi jotkin HR-prosessit edelleen hoituvat niin kankeasti ja monimutkaisesti, vaikkakin ovat jo digitaalisia. Yhtenä esimerkkinä matkalasku, joka parhaimmillaan onnistuu parissa minuutissa kännykällä ja pahimmillaan vaatii monimutkaisen lomakkeen täytön tietokoneen äärellä.
Hyvä pointti oli myös tuo tekoälyn puolueellisuus. Vaikka tekoälystä on paljon hyötyä, ei siihen pidä tukeutua sokeasti. Onhan se niinkin, että se tekee juuri sitä mitä ihminen on pyytänyt ja jos ei ole osannut pyytää oikein, ei lopputuloskaan mene maaliin.
Digitaaliset taidot ovat varmasti tarpeen tulevaisuuden HR-ammattilaisella, siitä olen samaa mieltä!
Kirjoitat sujuvaa tekstiä ja pidin siitä, miten olit rajannut aihetta, josta noin muuten olisi voinut kirjoittaa vaikka romaanin! Blogissa oli selkeä aloitus ja lopetus ja pidin etenkin itse tekemästäsi kuvasta, se oli hyvin havainnollistava. Hienoa työtä!
Moikka Irene! Erittäin hyvä ja mielenkiintoinen teksti! Pidin erityisesti käyttämistäsi havainnollistavista esimerkeistä, kuten Woltista. Itse näen digitalisoitumisen ennenkaikkea mahdollisuutena ja innokkaana haluankin nähdä mitä kaikkea se vielä meidän työuran aikana mahdollistaakaan. Amazon esimerkki osoitti loistavasti omatkin pohdintani siitä, kuinka tekoälyyn ei tule luottaa sokeasti vaan kriittisesti ja kehittäen.
VastaaPoistaEn ole ajatellutkaan tekoälyä tässä yhteydessä. Kiitos jakamisesta. Meidän työpaikalle tulee HR-palvelu, joka tulee avuksi. Meidän omalla osastolla on ongelmia ollut, joten olemme päättäneet, että voisi olla helpompi saada osaavampien apua. https://www.humansense.fi/palvelutarjonta
VastaaPoista